Mijn reisplan

Je hebt nog geen bouwstenen of rondreis toegevoegd

• Je hebt nog geen bouwstenen of rondreis toegevoegd

bij de bodnath stupa - Reisverslagen Nepal

Anderen over ons

Op deze pagina plaatsen we korte Nepal reisverslagen van reizigers die met Riksja Nepal zijn weggeweest. We hopen dat je door het lezen van deze Nepal reisverslagen niet alleen een beeld krijgt van Nepal zoals wij het beleefd hebben, maar ook een impressie van het land zoals onze reizigers het ervaren hebben.

We hopen dat onderstaande reacties je helpen bij het samenstellen van je reis en/of de route. Besef wel: elke reis is weer anders en uniek. Maar dat je enthousiast terugkomt uit Nepal, dat weten we eigenlijk wel zeker.

Heb je ook een Nepal reisverslag gemaakt of een eigen website ontworpen en wil je je ervaringen delen, dan zouden we het leuk vinden om deze op onze e-mail info@nepalonline.nl te ontvangen. Je foto’s stellen we ook erg op prijs, we kunnen deze gebruiken voor onze website.

oma met kind in nepalAlgemeen Nepal

Nepal is werkelijk een arm land waarvan wij als westerling denken dat hier nooit meer iets van te maken is zo enorm groot is de achterstand. Maar Nepal is ook een mooi land. Binnen een straal van 200 km. is het ontzettend veelzijdig wat cultuur en landschap betreft. Het Hindoeïsme en het Boeddhisme, de jungle de Himalaya de steden en het platteland, allemaal fascinerend om te zien en mee te maken. Reisverslag Nepal van Peter van Bokhoven.

Het leukste van de reis is de onderdompeling en een compleet andere cultuur van de onze. We hebben enorm genoten van onze gehele reis, vooral de afwisseling tussen de verschillende activiteiten vonden we heel boeiend! Er was plaats voor cultuur, natuur, activiteiten en rust. Enquête Nepal van Lore d’Hulst.

nepal kathmandu heilige man

Samen met de ‘holy man’ bij de Pashuatinah tempel

Goden en koningen in de vallei

Aangekomen in Kathmandu, tijd voor ons Nepal reisverslag. Kathmandu is wel heel bijzonder door de verschillende culturen die hier naast elkaar leven. De meeste bewoners zijn Hindoe en daarnaast het Boeddhisme. Ook Moslims en Christenen leven hier broederlijk naast elkaar. Het meest bijzondere wat we zagen was de openbare crematie. 24 uur per dag worden de Hindoes aan de heilige rivier aan de Pashuatinah tempel gecremeerd. Deze tempel is voor de hindoes de belangrijkste tempel (zoals Mekka is voor de moslims). Waarschijnlijk gaan we er volgende week terug om de ceremonie van begin tot het eind bij te wonen. Terwijl de overledenen nog met de voeten aan de rivier ligt, staat twee meter verderop iemand in de rivier te graven naar munten en eventueel goude tanden van de overledenen, dit om een idee te geven van de openbaarheid van het geheel. Foto’s maken en rustig gaan zitten kijken is geen enkel probleem. Reisverslag Nepal van Peter van Bokhoven

Na de reis door Tibet kwamen we in Kathmandu, een hele andere wereld. De Tibetaanse (boeddhistische) gebedsvlaggen zagen we nog bij de Swayambunath en de Boudhanath Stupa, maar nog geen uur later waren we bij de hindoeïstische Pashupatinath, waar we een crematie zagen. Best raar om te zien dat de familieleden de overledenen op de ‘brandstapel’ leggen, maar omdat ze geloven in leven na de dood is het geen trieste gebeurtenis. Enquête Nepal van Alex van Haasteren.

nepal reis rafting

Raften op de Trisuli rivier

“Iets na 9.00 uur worden we opgehaald door onze chauffeur. Vandaag gaan we raften! Na twee en half uur rijden bereiken we het startpunt voor het raften. Onze bagage gaat met de chauffeur mee naar de kampeerplaats en wij wachten op onze mede avonturiers. We zitten met zijn achten plus een raftingguide in een boot. De materialen zien er goed uit (helm, zwemvest en de raft zelf) en er wordt veel aandacht besteed aan de instructies (net zoals in Canada – maar goed daar verwacht je dat allemaal en hier….?). We zitten helemaal voorin de raftboot en al snel zijn we helemaal doorweekt. Rustige gedeelten van de rivier (de Trisuli) worden namelijk afgewisseld met pittige stroomversnellingen en af en toe duiken we echt de golven in (en vliegen we bijna de boot uit). Na ruim drie en half uur peddelen zetten we weer voet aan val en worden we naar de prettige lodge in Chitwan National Park gebracht. Reisverslag Nepal van Paul en Marlies

Chitwan olifanten en neushoorn

We kijken uit over de rijstvelden van Sauraha en zijn onder de indruk van het enthousiasme van de eigenaar van de lodge waar we verblijven. Hij zet zich enorm in voor de lokale bevolking – de Tharu bevolking – een van de armste bevolkingsgroepen in Chitwan.  De winst van de lodge wordt voor een deel aan lokale projecten besteed. Ook is de lodge bedoeld om werkgelegenheid te scheppen voor de lokale bevolking.

De volgende ochtend starten we met een kanotocht over de rivier gevolgd door een wandeling door het park. We zien krokodillen en Rhino’s. Op een moment lopen wij zelfs achter een Rhino aan om deze beter te kunnen bekijken en fotograferen. Het moet niet gekker worden.
      We genieten van een heerlijke lunch in een uitkijktoren in het park met een prachtig zicht op de rivier. We ontdekken sporen van een tijger met een jong maar zien deze niet. Wel staan we oog in oog met een enorme bruine beer met een witte neus als we een hoek om gaan. De beer kijkt ons net zo verrast aan als wij hem.  Reisverslag van Rob en Reina

paragliden bij pokhara

Paragliden bij Pokara

Pokhara

“We vertrokken al vroeg uit Chitwan National Park. Na een laatste blik op de sfeervolle lodge, de rust en de groene vlaktes werden we per comfortabele auto naar Pokhara gebracht. Een erg relaxed en leuk plaatsje bleek al snel. Ons hotel lag erg centraal en bij aankomst gingen we meteen lunchen in de mooie tuin met uitzicht op lake Phewa. Pokhara is echt een trekkersplaatsje, veel tochten starten vanaf hier. Er zijn veel leuke winkeltjes met souvenirs, maar ook met trekkersspullen en verder veel gezellige restaurants en barretjes mét dakterras. Omdat wij niet gingen trekken en wel op zoek waren naar wat uitdaging, besloten we de volgende dag te gaan paragliden, hiervoor de ‘best place in the world’ volgens de Lonely Planet. En jawel, daar gingen Jorien en ik dan de volgende ochtend; met grote vaart rende ik samen met een instructeur de berg af en kon het uur erna alleen maar genieten van het uitzicht; rijstvelden, witte bergpieken en het glinsterende meer…” Reisverslag Nepal Debby Franken.

zonsopgang bij poonhill - Nepal reisverslagen

Peter van Bokhoven bij Poonhill

Trekking

De gids zou ons om 05.00 uur wakker maken als het helder zou zijn. En gelukkig er werd om vijf uur geklopt. Dikke trui en jas aan muts op, zaklamp bij want het is nog donker, kopje thee en de klim naar Poon Hill 3200 mtr kan beginnen. Buiten gekomen zien we dat het heeft gesneeuwd en gevroren want de rotsen en trappen zijn bedekt met sneeuw en een laagje ijs. Het is na die zware tocht van gisteren weer een ware beproeving maar het is helder en we zullen de zonsopgang over de Himalaya zien en dat moet de beloning zijn. Langzaam wordt het licht en zien we dat het landschap wit is. Na veel gepuf en gehijg eindelijk boven. Het is 06.15 uur als de zon langzaamaan tevoorschijn komt en het is betoverend om te zien hoe de zeven- en achtduizenders vanaf de top van kleur veranderen naarmate de zon hoger klimt. Dit schouwspel is onvergetelijk. Reisverslag Nepal van Peter van Bokhoven.

Het leukste van de reis was de trekking door het Annapurna gebergte omdat we van wandelen houden en we de mogelijkheid hadden om tijdens de 5 daagse trekking langer bij Poon Hill te blijven. De eerste dag dat we er waren was het nogal bewolkt, waarna de gids een alternatieve route terug voorstelde en we de volgende ochtend weer naar boven konden en we een geweldig uitzicht hadden. Enquête Nepal Jeroen van den Burg.

Stel zelf je eigen reis samen met onze Nepal bouwstenen